Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców a kredyt hipoteczny

Polska to wbrew pozorom dobre i bezpieczne miejsce do życia. Nie dziwi więc, że coraz więcej obcokrajowców osiedla się w naszym kraju. Jeśli jesteś cudzoziemcem i chcesz nabyć nieruchomość w Polsce na kredyt – czytaj dalej.

Przepisy

Na początek powinieneś zaznajomić się z ustawą z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Ustawa definiuje, kim właściwie jest cudzoziemiec oraz co jest niezbędne do nabycia przez niego nieruchomości.

Cudzoziemiec to według powyższego aktu prawnego:

  • osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego;
  • osoba prawna mająca siedzibę za granicą;
  • nieposiadająca osobowości prawnej spółka osób wymienionych w pkt 1 lub 2, mająca siedzibę za granicą, utworzona zgodnie z ustawodawstwem państw

obcych;

  • 4) osoba prawna i spółka handlowa nieposiadająca osobowości prawnej mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kontrolowana bezpośrednio

lub pośrednio przez osoby lub spółki wymienione w ww. punktach.


Zezwolenie – podstawa nabycia nieruchomości przez cudzoziemca

Z ustawy dowiesz się też, że aby nabyć nieruchomość jako cudzoziemiec, musisz posiadać zezwolenie, wydawane przez właściwego ministra do spraw wewnętrznych, co do którego (zezwolenia) sprzeciwu nie wniesie Minister Obrony Narodowej.

Zezwolenie – forma i formalności

Warto, żebyś wiedział, że nie istnieje wzór urzędowy takiego wniosku, więc musisz spisać go samodzielnie.

We wniosku o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości powinieneś zawrzeć:

  • Dane wnioskodawcy: imię, nazwisko, obywatelstwo i adres zamieszkania.
  • stosowne oznaczenie dotyczące kupowanej nieruchomości a tu, w zależności od jej rodzaju:
  • grunt – nabywany tytuł prawny do nieruchomości, województwo, miejscowość, gmina, ulica, numer ewidencyjny działki, powierzchnia w hektarach, numer księgi wieczystej i cechy zabudowy;
  • budynku – numer budynku, powierzchnia użytkowa w metrach kwadratowych, województwo, gmina, miejscowość i ulica.
  • Dane zbywcy: imię, nazwisko, adres zamieszkania.
  • Cel nabycia nieruchomości i tutaj zapewne będzie to zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych czy życiowych.
  • Źródło pochodzenia środków finansowych na zakup nieruchomości.

Dokumenty dołączane do wniosku

Żeby formalności stało się zadość, do wniosku o zezwolenie na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca, powinieneś zebrać i dołączyć istotną dokumentację. Nie powinno zabraknąć dokumentów potwierdzających Twoje więzi z Polską. Może to być odpis aktu małżeństwa, decyzja o zmianie obywatelstwa czy zezwolenie na pobyt itp.

Koniecznym jest też przedłożenie odpisu lub kserokopii Twojego dokumentu tożsamości.

Zadbaj, aby dołączyć również akty dotyczące i określające nieruchomość, o którą chodzi we wniosku, a więc:

  • odpis księgi wieczystej,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w aktualnym planie zagospodarowania przestrzeni (nabycie budynku).

Oświadczenie sprzedającego, że jego wolą jest zbyć nieruchomość właśnie Tobie – cudzoziemcowi, to kolejny dokument, który jest dobrze widziany jako załącznik do wniosku.

Ponieważ wydanie takiego zezwolenia wiąże się z dość czaso- i pracochłonnym procesem, organ wydający musi mieć pewność, że nie robi tego nadaremno. Wobec czego zabezpiecza się wymogiem dostarczenia zaświadczeń o stanie Twojego konta bankowego oraz jakichkolwiek dokumentów wskazujących na to, że dysponujesz odpowiednimi środkami na nabycie domu czy działki.

Czas i koszt

Na rządowych stronach internetowych odnajdziesz informacje, o czasie, który potrzebny jest na decyzję; o kosztach oraz adresie, na który należy wniosek przesłać.

Wniosek złożysz pod adresem:

MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa.

Poniesiesz koszty rzędu:

1570 zł – za wydanie zezwolenia

98 zł – z wydanie promesy zezwolenia

Opłatę uiścisz na rzecz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy przelewem lub gotówką w kasie Centrum Obsługi Podatnika (ul. Obozowa, Warszawa).

Sprawy dotyczące zezwoleń na nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców należą do kategorii spraw szczególnie skomplikowanych, co generuje wydłużone terminy ich rozpatrywania w stosunku do reszty spraw objętych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. W praktyce uzyskanie zezwolenia, z uwagi na obszerną korespondencję, konieczność uzyskania opinii innych organów i instytucji może trwać do 3, 4 miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet dłużej. Dopilnuj wobec tego, aby składając wniosek, zawierał on niezbędne dokumenty oraz tak sporządź oświadczenie ze zbywającym aby terminy w nim zawarte były dłuższe niż orientacyjne załatwienie sprawy przez Ministra.

Kiedy zezwolenie nie jest potrzebne?

Według art.7 a wspomnianej wyżej ustawy nie potrzebujesz zezwolenia, jeśli nabywasz:

  1. samodzielny lokal mieszkalny – lokal, który składa się z pokoi oraz pomieszczeń pomocniczych zapewnia Ci odpowiednie warunki mieszkaniowe;
  2. lokal lub udział w lokalu przeznaczonym na garaż – jeżeli zakup ten pozwala Ci zaspokoić Twoje potrzeby mieszkaniowe;
  3. nieruchomość – gdy mieszkasz w Polsce co najmniej 5 lat od uzyskania zezwolenia na pobyt stały lub na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  4. nieruchomość od osoby, która jest jej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem co najmniej 5 lat i jesteś w dniu nabycia uprawniony do dziedziczenia ustawowego po tej osobie;
  5. nieruchomość jako wierzyciel hipoteczny (bank) – gdy przejmujesz nieruchomość na własność po nieudanej licytacji w postępowaniu egzekucyjnym.
  6. nieruchomość ale przy okazji jesteś małżonkiem obywatela polskiego oraz zamieszkujesz RP co najmniej 2 lata od udzielenia

Ci zezwolenia na pobyt stały (lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej). Nieruchomość ta będzie wspólnością ustawową Twoją i współmałżonka.

Pamiętaj, że obowiązuje Cię zezwolenie na nabycie nieruchomości również w powyższych przypadkach, jeśli kupujesz nieruchomości położone w strefie nadgranicznej oraz grunty rolne o powierzchni większej niż 1 ha.

Wymogi formalne

Polska jest członkiem Unii Europejskiej a w związku z tym obowiązują w niej regulacje UE, na mocy których instytucje finansowe, takie jak banki, weryfikują kredytobiorcę nie po kraju pochodzenia a po zdolności kredytowej oraz uprawnieniach do przebywania w Polsce. Ważne jest też abyś miał stałe, odpowiednio poświadczone zatrudnienie w naszym kraju.

Banki zwrócą uwagę także na Twój okres pobytu w Polsce, wielkość firmy, w której jesteś zatrudniony i rodzaj stanowiska, jakie wykonujesz; jak długo pracujesz w danej firmie i w Polsce w ogóle; Twój stan cywilny – i tu uwaga: jeśli jesteś współmałżonkiem Polaka lub Polki to może znacznie skrócić procedury i podnieść Twoją zdolność kredytową. Bank bierze też pod uwagę, jak długo posiadasz polski rachunek bankowy.

Kredyt udzielany jest zawsze w walucie, w której otrzymujesz wynagrodzenie.

Podstawowe kroki do uzyskania kredytu hipotecznego na nieruchomość

W pierwszej kolejności sprawdzasz swoją zdolność kredytową. Tę warto przedyskutować z zaufanym doradcą kredytowym, który przeanalizuje Twoją sytuację i doradzi wybór najbardziej optymalnego banku.

Kolejny krok to oferta nieruchomości, o której finansowanie się ubiegasz. Tutaj warto, abyś możliwie najlepiej dogadał się ze zbywcą, ponieważ jako obcokrajowiec będziesz dłużej czekał na decyzję o pozwoleniu na zakup nieruchomości a taka zwłoka może nie być na rękę sprzedającemu.

Zezwolenie otrzymujesz na konkretny dom lub działkę, dlatego najpierw dokonujesz wyboru przedmiotu, który chcesz z pomocą banku sfinansować. Umowę przedwstępną ze zbywcą możesz podpisać dopiero po uzyskaniu takiej zgody z MSWiA.

Jeśli masz już skompletowane wszystkie dokumenty, złóż wniosek o kredyt, najlepiej w kilku bankach. Następny krok to wizyta u notariusza i podpis notarialnie sporządzonej umowy kupna-sprzedaży przez Ciebie i zbywającego. Po odhaczeniu tego punktu, składasz dyspozycję uruchomienia kredytu hipotecznego do banku, który wraz z doradcą wybrałeś. Po kilku dniach bank przeleje odpowiednią sumę na konto sprzedającego a Ty staniesz się pełnoprawnym właścicielem zakupionej nieruchomości.

Jak widzisz, sporo jest obostrzeń i kwestii urzędowo-administracyjnych na drodze do nabycia nieruchomości przez cudzoziemców na kredyt hipoteczny. Dobrze, abyś miał zaufaną osobę, która przeprowadzi Cię przez zawiłości prawne i administracyjne tych procesów oraz dobrze, abyś znał język polski.

Jeśli natomiast jesteś obcokrajowcem i masz na oku swoje wymarzone mieszkanie ale nie wiesz, jak zabrać się do sfinalizowania jego zakupu  – chętnie pomożemy. Odpowiemy na wszelkie pytania i wątpliwości. Pozostańmy w kontakcie.





Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.